معاون آموزش ، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد خبر داد : از ابتدای سال جاری تاکنون 13 هزار و 99 کارآموز در دوره های مهارت آموزی شرکت کرده و به میزان یک میلیون و 987 هزار و 510 نفر – ساعت از این آموزش ها بهره مند شدند .

  علیرضا شهبازی به مناسبت هفته دولت در ارتباط با عملکرد بخش دولتی این اداره کل در زمینه آموزش اظهار کرد : رکن اصلی فعالیتهای اداره کل فنی و حرفه ای ، آموزش است  که فرایند آن ، مأموریت و رسالت سازمان را شکل می دهد و در قالب دوره های یک تا هجده ماهه برگزار می شود .

وی ادامه داد : مراکز آموزش فنی و حرفه ای از طریق آموزش در مراکز ثابت ، آموزش تو سط تیم های سیار منطقه ای ، روستایی ، زندان و پادگان ها  نسبت به تأمین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بخش های مختلف صنعتی ، کشاورزی و خدماتی  و ارتقاء فرهنگی و فنی جامعه اقدام می کنند   .

شهبازی ابراز کرد : آموزش در مراکز ثابت که  آموزش های پایه ای و تخصصی را تشکیل می دهد به طور عمده در کارگاه هایی که مجهز به تجهیزات و ماشین آلات ویژه ای است  و در محل ثابتی مستقر گردیده اند ، اجرا می شود و در حال حاضر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد دارای  4 مرکز ویژه خواهران و 12مرکز ویژه برادران و 8 مرکز دو منظوره است .

وی میزان آموزش در بخش ثابت شهری در پنج ماهه نخست سال جاری را 913 هزار و 591 نفر – ساعت و تعداد کارآموزان را 5 هزار و 110 نفر عنوان کرد .

معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اذعان کرد :  واحدهای سیار کارآموزی به منظور جبران کمبود مراکز ثابت در نقاط دور دست و فاقد مرکز که مستلزم صرف هزینه سنگین احداث مرکز است و لزوم سرمایه گذاری کلان در آن نقاطی که مقرون به صرفه نیست ، طراحی شده است.

شهبازی با بیان اینکه هر یک از این واحدها  از  ترکیب یک یا چند مربی در رشته های متنوع  آموزشی  با تجهیزات آموزشی مربوطه تشکیل شده است و این مربیان از مراکز ثایت به نقاطی که داوطلب کارآموزی به اندازه کافی داشته باشند  اعزام می شوند و آموزش های مربوطه را در منطقه یا روستای مورد نظر اجرا نموده و سپس به محل دیگر می روند .

وی اعلام کرد : در این بخش ، آموزش روستایی در بیش از40 روستا به میزان 294 هزار و 898 نفر – ساعت برای یک هزار و 941 کارآموز اجرا شده است و در کارگاه های سیار شهری نیز 3 هزار و 170 نفر به میزان 436 هزار و 794 نفر – ساعت آموزش دیده اند .

وی خاطر نشان کرد : یکی دیگر از بخش های آموزشی ، آموزش در زندان بوده و از آنجا که بیکاری و فقدان مهارت یکی از علل گرایش به اعتیاد ، بزهکاری و خلاف است ، داشتن مهارت فرد ، ضمن ایجاد شرایط اولیه برای اشتغال به تقویت شخصیت و منزلت اجتماعی فرد کمک می کند. 

شهبازی اعلام کرد : از ابتدای سال جاری تاکنون 601 نفر شامل 488 زندانی مرد و 113 زندانی زن به میزان 56 هزار و 388 نفر – ساعت زیر پوشش آموزش های مهارتی قرار گرفته اند .

معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در خصوص آموزش سربازان نظام وظیفه در پادگان ها ابراز کرد : به منظور احراز شرایط اشتغال جوانان بعد از خدمت سربازی ، طرحی تحت عنوان طرح آموزش فنی و حرفه ای سربازان  در دوره مقدس سربازی در بهمن ماه 1371 توسط سازمان فنی و حرفه ای کشور تهیه و پس از تصویب هیئت  محترم دولت و اخذ مجوز از مقام معظم رهبری و موافقت معظم له ، آیین نامه اجرایی آن به نیروهای مسلح و ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای سازمان در کشور ابلاغ گردید  .

وی افزود : طبق این قانون با همکاری مسئولان  ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای و  پادگان ها در نشست های  کارشناسی ، پس از برنامه ریزی و توافق های لازم بر اساس استاندارد ها ، به آموزش سربازان در محل پادگان ها پرداخته می شود و پس از پایان دوره و انجام آزمون ، به آنها گواهینامه مهارت اعطا می گردد .

  شهبازی آموزش در پادگانهای استان از ابتدای سال جاری تاکنون را 28 هزار و 594 نفر – ساعت برای 425 کارآموز ذکر کرد .

وی در ادامه گفت : بخشی از آموزش های فنی و حرفه ای در قالب آموزش در صنایع ویژه شاغلین بازار کار و در راستای صیانت از نیروی کار و ارتقاء سطح مهارت آنان  هم گام با فن آوری های روز در قالب هایی از قبیل مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی و آموزش ضمن کار انجام می شود. 

وی با اشاره به اینکه  مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی به منظور گسترش آموزش های فنی و حرفه ای و تأمین نیروی انسانی ماهر، مورد نیاز صنایع تشکیل شده  و نسبت به آموزش رشته های مورد نیاز با نظارت و هدایت آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ، فعالیت می کنند از آموزش 80 نفر در این بخش خبر داد .

شهبازی با اعلام اینکه یک هزار و 367 نفر در بخش آموزش ضمن کار مهارت های فنی و حرفه ای را فرا گرفته اند عنوان کرد : این آموزش ها به منظور افزایش مهارت شاغلان در صنعت ، در محل و در حین انجام کار واقعی ، بدون جدا کردن شاغل از کار صورت می پذیرد .     

معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یادآور شد : از ابتدای سال جاری تاکنون 198 نفر به میزان 57 هزار و 600 نفر – ساعت در کارگاه های استاد – شاگردی نوین مهارت آموزی داشته اند و اغلب در رشته های طلا سازی و زرگری آموزش دیده اند .

شهبازی هم چنین در ادامه از بهره مندی 206 دانشجو از آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای به میزان 18 هزار و 197 نفر – ساعت در رشته های زیرمجموعه مهارتهای پیشرفته خبر داد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا